ANKARA- Zorunlu trafik sigortası fiyatlarında norm birliği sağlanması
gerektiğinin altını çizen TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, “Yedek
parça fiyatlarındaki artış ve araç fiyatlarındaki yükselişe bağlı olarak
zorunlu trafik sigortası fiyatı geçtiğimiz yıla göre yüzde 100’ün üzerinde
artış gösterdi. Trafik sigortası zorunlu ancak sigorta birliği ve sigorta
acentalarının fiyatlarında farklılık var. Örneğin 4 bin 900 civarında sigorta
yapılması gereken bir araca ben 6 ila 11 bin arası farklı fiyatlandırma
yapılıyor. Trafik kazalarındaki hasarların yükselmesi sigorta fiyatlarını
arttırdı fakat acentaların çektiği fiyatlar bu durumun üzerinde kalıyor.
Bunun için norm
birliği sağlanmalı. Ya da bu zorunlu kelimesi kaldırılıp kasko gibi isteğe
bağlı olmalı ama o da mümkün değil. Zorunlu olduğuna göre bu fiyatların
yüksek bulunmasıyla vatandaş sigorta yaptıramıyorsa o zaman devletinde katkısı
olmalı” dedi.
-“ZORUNLU TRAFİK SİGORTALARI HER AY
YÜZDE 3 ARTIYOR”
Can ve mal güvenliği
açısından zorunlu trafik sigortasının hayati önemi olduğunu ifade eden Türkiye
Esnaf ve Sanatkârlar Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken, “Trafiğe
kayıtlı 29 milyon 367 bin araçtan 6 milyon 23 bin 235’inin, yani yaklaşık yüzde
20’sinin sigorta poliçesi yok. Otomobillerin yüzde 6,71’i, kamyonetlerin yüzde
11,21’i, minibüslerin yüzde 19,45’i, özel amaçlı taşıtların yüzde 19,06’sı,
motosikletlerin ise yüzde 65’inin zorunlu trafik sigortası bulunmuyor. Kuryelik
mesleğindeki artışla birlikte özellikle kaza ihtimali ve hasarı daha büyük olan
motosiklette sigorta oranı daha yüksek olması gerekirken ne yazık ki tam tersi
bir durum var. Geçtiğimiz yıllarda olan taksitlendirme imkânının kaldırılması
ve tek çekim ödeme yapılması sigortasızlığın başlıca sebeplerinden biri. Öte
yandan sigorta fiyatı sürücünün yaşına, aracın markasına ve modeline göre
değişkenlik gösteriyor. Buna ilaveten her ay yüzde 3 oranında da otomatik artış
gösteriyor. Fiyatlar makul seviyeye indirilir, taksit imkanı yeniden getirilir
ve her sigorta kendi masrafını karşılarsa sigortalılık oranı artar” diye
konuştu.
-“TRAFİKTEKİ ARAÇLARIN YAŞLILIĞI DA
SİGORTASIZLIĞI ARTTIRIYOR”
Trafikteki yaşlı araç
sayısının fazla olmasının da sigortasızlık konusunda etkili olduğunu belirten
Palandöken, “Trafikte dolaşan araçların yaklaşık yüzde 30’unu 20 yaşın
üzerindeki araçlar oluşturuyor. Bu araç sahiplerinin ise trafik sigortası yapma
oranı bir hayli düşük. Ortalama 10 bin lira civarında olan trafik sigortasını
vatandaş fazla buluyor, 691 lira olan sigortasız araç kullanma cezasını ise
buna tercih ediyor. Fakat araçları için bu rakamları çok bulan vatandaş
kendilerini tehlikeye soktuğunu unutmamalı. Bir kazanın bedeli bunun çok
üstünde pahalıya patlayabilir. 3 milyon liralık araç sahibi 10 bin lirayı
vermekte zorlanmayabilir fakat 300 bin liralık araç sahibi bu rakamları
çıkartmakta zorlanabilir. Bu sebep ile sigorta yaptırmak ulaşılabilir
kılınmalı” şeklinde konuştu.