ANKARA-
En
son 2015’de çıkarılan hurda araç teşvik yasasının tekrar gündeme gelmesi
gerektiğini vurgulayan TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, “Artık 20 yaş üstü tüm araçların
yenilenerek ekonomiye katkı sağlanması, ithalatın azalması ve akaryakıt israfı
ile çevre kirliliğinin önlenmesi için yeni bir hurda araç teşvik yasasına
ihtiyaç var. TÜİK verilerine göre, 2023 yılı sonu itibariyle ülkemizde bulunan
toplam 28 milyon 740 bin aracın yaş ortalaması 14,5 olarak belirlendi. Bu
araçların tamir ve bakım masrafları karayolu taşımacılığında problem
oluşturuyor. İlgili Maliye ve Ulaştırma Bakanlıkları koordinasyon yaparak
konuyu çözüme kavuşturmalı. Geçmiş yıllarda olduğu gibi piyasanın şu anda en
çok ihtiyaç duyduğu hurda araç teşvik yasası tekrar gündeme gelmeli. Bu kez sürekli
olarak yürürlükte kalmalı” dedi.
-“ARACINI
YENİLEYECEKLERE VERGİ MUAFİYETİ GETİRİLMELİ”
Devletimizin ithalatı azaltıp ihracatı
arttırmaya yönelik çalışmalarına hurda teşvik yasasının önemli katkı
sağlayacağına dikkat çeken Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu (TESK)
Genel Başkanı Bendevi Palandöken, “İthal
ettiğimiz her şey enflasyonu ve döviz kurunu doğrudan arttırmaktadır. Yerli
sanayimizin en büyük girdileri arasında yer alan demir-çelik sektöründe
Brezilya ve Hindistan başta olmak üzere yılda 9 milyar dolar demir-çelik
hurdası ile 12 milyar dolar civarında hammadde ithal ediyoruz. Oysaki trafiğe
kayıtlı toplam 28 milyon aracın ortalama yaşının 14,5 olduğunu düşündüğümüzde
hurdaya ayrılıp hammadde ihtiyacını karşılayacak potansiyelimiz var. Öncelikle hurda
araç teşvik yasası yürürlüğe tekrar girmeli ve 20 yaşın üzerindeki araçlar
hurdaya ayrılmalı. Aracını yenileyecek olanlara bir defaya mahsus ÖTV muafiyeti
getirilmeli. Ayrıca ulaştırma sektöründeki esnafımıza düşük faizli ve uzun
vadeli kredi verilerek yeni araç alımı sağlanmalı” ifadelerini kullandı.
-“BAZI
TİCARİ ARAÇLARDA ZATEN YAŞ SINIRLAMASI VAR”
Bazı ticari araçlarda zaten yaş sınırlaması
olduğunu hatırlatan Palandöken, “Bazı
illerimizde İl Koordinasyon Kurullarında alınan kararla ticari araçların
kullanım yaşı farklılık gösteriyor. MEB’in kararına göre servis araçlarında da
12 yaş sınırı mevcut. Özellikle bu tür araçları yenilemek zorunda kalan
esnafımıza kolaylık sağlanmalı. Başta ticari araçlar olmak üzere trafikte
yaşını doldurmuş araçlar sahibine tamir ve bakım gibi sürekli külfet getirirken
trafikte de tehlike saçarak çevreye ve ekonomiye zarar veriyor. Bunun için 2015
yılında olduğu gibi yeniden ÖTV sıfırlanmalı. Kamyon ve otobüslerde ise ÖTV
sıfırlanırken KDV’de de indirime gidilmeli. Hem daha konforlu ulaşım sağlanır
hem de trafik rahatlar” şeklinde konuştu.