ANKARA- Hurda araç teşvik yasasının yeniden çıkarılması
gerektiğini vurgulayan TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, “En son 2019’da uygulanan hurda araçlara
teşvik yasası tekrar gündeme gelmeli. Vatandaşlarımız eski, çürümeye yüz
tutmuş, görüntü ve çevre kirliliği oluşturan, insan sağlığını tehdit eden araçlarını
teşvik ile birlikte lisanslı geri dönüşüm tesislerine bırakarak ekonomiye
kazandırmalı. Bunun için vatandaşlarımıza belirli imtiyazlar sağlanmalı.
Araçlarını hurdaya veren kişilerin motorlu taşıtlar vergi borçları ve trafik
cezaları silinmeli. Çıkarılacak yasa bir süreliğine değil sürekli olarak
yürürlükte kalmalı” dedi.
-“HURDA ARAÇLAR MİLLİ SERVETİN KAYBINA YOL
AÇIYOR”
Son dönemde trafikte
ve parklarda hurda ve yaşlı araç sayısında ciddi bir artış yaşandığına dikkat
çeken Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi
Palandöken, “Döviz kurlarındaki artış
nedeniyle sıfır araçların fiyatları yükselirken vergisiz fiyatı yükselen aracın
ÖTV matrahı da yükseldiği için araç fiyatları iki kattan fazla attı. Bu durum vatandaşlarımızı
ikinci el ve yaşlı araç kullanmaya iterken, trafikte yaşanacak olası riskleri
artırıyor. Çünkü yaşlı araçlar trafik kazalarının artmasına, maddi hasarlara,
akaryakıt sarfiyatının yükselmesine ve gereksiz parça ithalatına neden olarak
milli servetin kaybına da yol açıyor. Ayrıca yaşlı araçların hurdaya çıkmaması
Türkiye’nin yurtdışından hurda ithal etmesine de sebep oluyor. Türkiye en çok
hurda ithal eden ülkelerin başında geliyor. Oysa teşviklerle beraber yaşlı
araçlar hurdaya ayrılmalı ve hurda ithalatı azaltılarak döviz çıktısı
önlenmeli” diye konuştu.
-“HURDA VE YAŞLI ARAÇLAR TRAFİK İÇİN TEHDİT
OLUŞTURUYOR”
Cadde, sokak, meydan
gibi kamunun ortak kullanım alanlarında uzun süreli bırakılan terk edilmiş,
hurda, atıl, buluntu, hasara uğramış, kullanılamaz hale gelmiş araçların trafiği
tehdit ettiğini söyleyen Palandöken, “Karayollarında
yaklaşık 26 milyon araç var ve bu araçların çoğu 15 yaş ve üzeri. Tüm dünyanın
çevreye daha az atık salan hibrit ve elektrikli araçlara yöneldiği bu dönemde
ülkemizin bu denli hurda ve yaşlı araç kullanması çevreyi de olumsuz etkiliyor.
Çünkü ulaşım sektörü insan yapımı sera gazlarının en büyük üreticisidir. Yaşlı
ve hurda araçların gerek kara duman atması gerek egzoz emisyon değerlerinin normalin
çok üstünde olması çevremizi tehdit ettiği gibi insan sağlığını da olumsuz
etkiliyor. Bu nedenle cadde, sokak ve meydanlarda yer alan hurda ve atıl
araçlar için vatandaşlarımıza teşvik şart” şeklinde konuştu.