ANKARA- Çocuklara erken
yaşlarda tasarruf ve birikim bilincinin öğretilmesi için kumbara kullanımının
teşvik edilmesi gerektiğine vurgu yapan TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, “Enflasyonla
mücadele günlerinde alınan tedbirlerin bir parçası da küçük yaşlarda çocukların
tasarrufa yönlendirilmesidir. Çünkü yetişkinlik çağında bunun disipline
edilmesi biraz daha zor. Bildiğiniz üzere, eskiden bankalar bu birikimleri
cazip hale getirmek için belirli yaş grubuna kadar çeşitli oyuncaklı kumbara
modelleri veriyordu. Bu kumbaralar çocukların dikkatini çekiyor ve çocuklar da
oraya para biriktiriyordu. Anneleri, babaları ve dedeleri de bunu gördüklerinde
onlara destek vererek katkıda bulunuyorlardı” dedi.
“AİLELER BİRİKİM KONUSUNDA TEŞVİK EDİCİ
OLMALI”
Ailelerin
çocuklarına para biriktirmeyi öğretirken onları sürecin bir parçası haline
getirmelerinin önemine dikkati çeken Türkiye Esnaf ve Sanatkârları
Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken, “İnsanlar artık araba alacağım, ev
alacağım, arsaya yatırım yapacağım diye hayal kuramıyor. Çünkü enflasyon
gerçekten yüksek seyrediyor. Enflasyonla mücadelede, bilinçaltında
çocuklarımızın birikime yönelmesi ve tasarrufu eğlenceli bir şekilde öğrenmesi
önemlidir. Çocukların ortak paydalarda arkadaşlarıyla oyun oynarken bile benim
kumbaramda şu kadar çıktı, senden ne çıktı gibi birbirleri ile şakalaşmaları,
tasarruf bilincini artırabilir. Kumbara nedir diye geçmeyin. O birikimler bazen
okul hayatınızda, bazen iş hayatınızda ve bazen de sizden sonraki nesle
anlatacağınız güzel hikayeleriniz olur” şeklinde konuştu.
“KUMBARA
BİRİKİMİ İÇİN BES MODELİ ÖRNEK ALINMALI”
Çocuklara tasarruf bilinci kazandırırken devletin
de bankalar aracılığı ile bu sürece destek vermesi gerektiğini belirten
Palandöken, “Günümüzde tasarruf yapmanın
önemli olduğu bu dönemde devlet bankalar aracılığı ile kumbara birikimine
katkıda bulunmalı. BES modeli gibi bir model belirlenmeli. Örneğin belirli bir
miktarın üzerinde para biriktiren çocuklara küçük hediyeler verilmeli. Ya da
sponsor firmalar bulunarak yüzde 2, yüzde 3 birikim katkısı bizden gibi
kampanyalar düzenlenmeli. Çünkü bu sayede çocuklar birikimlerini artırıp
hedeflerine ulaşmak için daha çok çaba gösterirler. Böylece enflasyonla mücadeleye
küçük yaştan başlanmış olunur. Unutmayın çocuklar durduk yere birikim yapayım
demez. Buna teşvik için devletin televizyon kanallarında bu uygulamaları
sevdirecek reklamlar yapması, tüm bankaların çocuklara özel kumbara üretimini
artırıp, hesap açan çocuklara kumbara hediye etmesi de önemli. Çünkü bu tarz
uygulamalar çocukların ilgisini çeker ve daha fazla tasarruf etmeye olanak
sağlar” şeklinde konuştu.