Palandöken, "Trafikteki Araçların Yüzde 22`si Havamızı Bozuyor"

 

ANKARA - 76 bin 390 aracın 2011 yılında trafikten çekildiğini ve bu araçların maddi karşılıklarının vatandaşlara ödendiğini söyleyen TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, `20 yaşın üstündeki ticari araçlara ÖTV ve KDV indirimi getirilerek hurdaya ayrılması zorunlu olabilir. Eski araçlarını hurdaya veren esnafın iş yapmaya devam etmesi için yeni alacağı araçtan bir defaya mahsus ÖTV-KDV alınmaması gerekir. Böylece esnafımızda aracını değiştirmekten zarar görmeyecek, Maliye kayba uğramayacaktır` dedi.

`ENERJİ TASARRUFUNUN YANINDA TEMİZ HAVA SAĞLANIYOR`

Eski araçların karayollarında yarattığı güvenlik zafiyetinin yanında egzoz gazının da insan sağlığına ve çevreye zarar verdiğini belirten Bendevi Palandöken, `Hükümetin dumansız hava sahası uygulamasını başından beri destekliyoruz. Ancak, sigaradan kurtulurken şimdi de havamızı araçların egzoz gazları zehirlemekte. Bugün trafikte bulunan 16 milyon 901 bin 785 aracın yaklaşık 3 milyon 718 bin 496 adedi 22 yaşının üzerinde yani trafikte bulunan araçların yüzde 22`si soluduğumuz havayı kirletiyor. Şuan için acilen hurdaya ayrılması gereken 181 bin 283 kamyon, 213 bin 977 kamyonet, 52 bin 157 minibüs, 30 bin 850 otobüs ve 8 bin 159 özel amaçlı olmak üzere 486 bin 426 adet ticari araç bulunuyor. Ekonomik ömrünü tamamlamış 1990 (dahil) ve öncesi yaklaşık 100 bin aracın 2013 yılında hurdaya ayrılması hedeflenmiştir. Hurda araçların yollardan çekilmesiyle büyük oranda yolcu ve yayalar ile taşınan yüklerin de güvenliğini sağlamanın yanında,  enerji tasarrufu ve çevre kirliliğinin önlenmesine de ciddi katkıda bulunacaktır. Böylece, daha az hava ve gürültü kirliliği yaşanacaktır` diye konuştu.

`GELECEĞİMİZE YATIRIM`

Ekonomik ve teknik ömrünü dolduran araçların trafikten çekilmesi gerektiğini vurgulayan Palandöken, `Aracın sadece trafikten çekilmesi değil aynı zamanda sahibinin çilesine de son vermektedir. En son 1990 ve öncesi yük-eşya ve insan taşımak için imal edilmiş bulunan kamyonet, kamyon, tanker, çekici, minibüs ve otobüs cinsi motorlu taşıtları hurdaya ayıranların Motorlu Taşıtlar Vergisi ile trafik cezasının silinecek olması vatandaşın derdine derman oldu` dedi.

`ÖTV-KDV İNDİRİMİ MALİYE`YE ZARAR VERMEZ`

Mevcut ticari araçların büyük çoğunluğunun yerli yapım 10 ila 15 yaşındaki araçlardan oluştuğunu söyleyen TESK Genel Başkanı, `Eski araçlarını hurdaya veren esnafın yeni alacağı araçtan bir defaya mahsus ÖTV-KDV alınmaması Maliye`ye zarar vermez. Bu araçlar yenilendiğinde ödenecek motorlu taşıtlar vergisi, mevcut eski araçların motorlu taşıtlar vergisinden fazla olacaktır. Aynı zamanda araç üreticileri ve bayilerinin artan kurum kazançlarından doğan kurumlar vergisi de ÖTV ve KDV indiriminden doğacak Maliyenin kaybından fazla olacaktır. Üretimi artacak olan otomotivcilerin buna paralel olarak çalıştırdıkları işçi sayıları artacağından devlete ödenecek SSK primleri ve ücret stopajları nedeniyle devletimiz ilave gelir elde edecektir` diye belirtti.