ANKARA-İş kazalarının ve işsizliğin önlenmesine, kaliteli üretim ile ihracat artışına kadar ülkemizin temel sorunlarının sistematik çözümünün mesleki teknik eğitimden geçtiğini vurgulayan Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken, `MEB mesleki eğitim ile ilgili müfredatını elden geçirerek niceliğini artırmasının yanında niteliğinin de artırılmasını sağlamalıdır. Meslek lisesi öğrencilerinin yüzde 50`si maalesef çalışma hayatının istediği niteliklere sahip olamadan mezun oluyor. Mezun oldukları bölümlerin dışında çalışıyorlar. Hâlbuki ülkemizin işçiliği iyi ara elemanın dışında, üretimi ileriye taşıyacak, teknolojiyi kullanan elemanlara ihtiyacı var. Uluslararası rekabet artık bunu gerektiriyor` dedi.
`EĞİTİM SIRASINDA UYGULAMASI DA VERİLMELİ`
Esnaf ve sanatkar ile sanayicilerin nitelikli ve mesleğinde yetkin eleman ihtiyacı olduğunu ifade eden Bendevi Palandöken, `Teknik eğitim mezunlarının ücretleri artırılarak cazip hale getirilmeli. Pek çok işyerinin kalifiye eleman aramasına rağmen bulamadıklarını hepimiz biliyoruz. Aslında iş var, sorun işe uygun vasıflarda, eğitilmiş eleman bulmada yaşanıyor. Bu sorunu, iyi planlanmış bir mesleki eğitimle çözebiliriz. Teknik eğitim alanların staj yapmaları ve staj yaptıkları işyeri tarafından potansiyel elemanı olarak görülmesini teşvik edici hukuki alt yapı oluşturulmalı. Kısa dönem askerlik, yüksek teknik eleman maaşı gibi özel ayrıcalıklarla mesleki teknik eğitim cazip hale getirilerek, desteklenmeli. Öğrencilerin de isteklerine kulak verilsin. Teknik araç ve gereçlerin çoğaltılmasını, bölümleriyle ilgili iş yapan ustalarla bir araya gelmek istiyorlar. Ülkemizde 2013-2014 eğitim öğretim yılında mesleki ve teknik okul sayısı 7 bin 211`e, öğrenci sayısı 2 milyon 513 bin 887`ye öğretmen sayısı ise 161 bin 288`e yükselmiştir. Bu sayının 1 milyon 728 bini teknik sanat okulu öğrencileridir. Gençler arasında yüzde 20`ye ulaşan işsizlik oranını düşürmenin en doğru yolu piyasanın ihtiyacına uygun iyi eğitim almış gençler yetiştirmekten geçer` diye konuştu.
`YURTDIŞINDA MESLEKİ EĞİTİM UYGULAMALI YAPILIYOR`
Yurtdışına yaptıkları çalışma toplantılarında ekonomileri güçlü ülkelerde mesleki eğitimin ağırlıklı olduğu ve uygulamalı yapıldığını tespit ettiklerini anlatan Palandöken, `Yabancı dil bilen, teknolojik üretim araçlarını kullanabilen, kendi bölümüyle ilgi yeterince bilgiye sahip bir eleman, sadece Türkiye`de değil, dünyanın her ülkesinde iş bulabilir. Zaten ekonomileri güçlü ülkelere baktığımızda üretim alt yapısında iyi bir mesleki eğitim programı yatmaktadır. Bu işi dünyada en başarılı şekilde Almanya ve Japonya yapmıştır. Temeline baktığımızda bizim Ahilik Sisteminin bir benzerini görmekteyiz` şeklinde konuştu.