ANKARA- Zorunlu ve kasko fiyatlarının döviz kurları bahane edilerek yüzde 30 seviyelerinde zam yapılmak istenmesini fırsatçılık olarak nitelendiren TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, `Yıllarca ülkemizde döviz kuru hep aynı seviyede seyretti ve uzun zaman kurlar düştü. O zaman bu sigorta şirketleri fiyatlarını düşürmediler. O gün fiyat düşürmeyenler bugün fiyatlarını yükseltemezler. Bu fırsatçılıktır. 1 Haziran`da yapılan değişikliklerde sigorta primleri düşürülmedi. Gerçek rekabet ortamı mutlaka oluşturulmalıdır. Sigorta primleri her fırsatta yükseltiliyor. Bugün ülkemizde zorunlu trafik sigortasının Kasko sigortadan farkı kalmadı. Devlet kasko ve zorunlu trafik sigortasında tavan ve taban primleri belirlemeli. Sigorta şirketlerinin keyfiyetinden esnaf kurtarılmalı` dedi.
-`TİCARİ ARAÇ SAHİBİ ESNAF KAYBEDİYOR`
Geçen yıl başından itibaren trafik sigortasında serbest tarife rejimi uygulamasına geçildiğini ve primleri sigorta şirketlerinin belirlediklerini söyleyen Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken, `Sigorta şirketlerine 1 Ocak 2014 tarihinden itibaren tarifeyi serbest olarak belirleme hakkı verilirken, primlerin rekabetçi ortamda belirleneceği söylendi. Ama esnafın primleri tavan yaptı. Minibüslere 8 ila14 bin lira, ticari taksiye 2 bin 650 ila 6 bin lira primler çıkarıldı. Hatta bu fiyatlar İstanbul`da 9 ila 16 bin liraya kadar yükseldi. Ayrıca büyük illerde kaza riski az olan ilçelerle il merkezinde çalışan ticari araçlara aynı prim uygulaması defalarca söylememize rağmen devam ediyor. Hiçbir olumlu gelişme olmadı. Şoför esnafından fazladan prim alınmaya devam edilirken şimdi birde döviz kurlarının yükselmesi bahane edilerek yüzde 30 civarında bir artışın yapılacağının dillendirilmesine artık tahammülümüz kalmadı. Sigortacılık Kanununa göre sigorta şirketleri zorunlu olan sigortalarda poliçe düzenlemek mecburiyetindedir. Ancak bazı sigorta şirketleri, zorunlu trafik sigortası poliçesi düzenlemekten kaçınıyorlar. Fiyatları yüksek tutuyorlar. Hâlbuki 4,5 milyona yakın sayısı ile ülkemizdeki araç sayısının yüzde 25`ini bulan ticari araçlar, zorunlu trafik sigortasının yaklaşık yarısını ödüyor. Yetkililer piyasayı birkaç firmanın elinden kurtarmalı, bırakın zammı mevcut fiyatları düşürmenin yolu biran önce bulunmalı` diye belirtti.
-`SİGORTA ŞİRKETLERİNİN ZARAR ETTİĞİ KALEMLERDE İYİLEŞME OLDU`
Sigorta şirketlerinin zarar ettiklerini söyledikleri maddelerde iyileştirme yapılmasına rağmen poliçe fiyatlarında bir indirim görmediklerini ifade eden Palandöken, `Vefat tazminatının hesaplamasına standart getirilen düzenleme ile sigorta şirketleri kime, ne ödeyeceğini bilecek. Trafik sigortasından sağlık giderleri karşılanmayacak, tedavi giderleri Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından ödenecek. Sigorta şirketleri tedavi sonrası sakatlık durumunda devreye girecek. Sigorta şirketi hasarlı aracın onarımında eşdeğer yedek parça kullanabilecek. Kaza tarihine göre model yılı 3 yılı geçmeyen araçların onarımında yedek parçanın tamiri mümkün değilse ancak orijinal parça kullanılacak. Kısmi onarımlarda yedek parçaları sigorta şirketi tedarik edebilecek. Bu dört madde sigorta şirketlerinin zarar ettiğini söyledikleri konulardı. Hepsi şirketler lehine düzenlendi. Ama esnafa kesilen poliçelerde hala bir iyileşme görmedik` diye konuştu.