ANKARA- Hibrit ve elektrikli araçların hurda teşviklerinin artırılması gerektiğini belirten TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, `2025 yılı itibariyle araçların yüzde 40`nın elektrikli araç olacağı varsayıldığında, doğa, çevre dostu ve milli ekonomi için büyük öneme sahip olan elektrikli ve hibrit araçlara yönelmeliyiz. Bunun içinde yapılması gereken hurda ve çevre teşviki artırılmalı ki petrole olan bağımlılığımız azalsın. Petrole olan bağımlılığımız ne kadar azalırsa o kadar güçlü ve dinamik bir ekonomiye sahip oluruz` dedi.
-`ELEKTRİKLİ ARAÇ KULLANIMINDA DÜNYA ORTALAMASININ ALTINDAYIZ`
Dünya ortalamasının çok altında kalan elektrikli otomobil kullanımının ülke ekonomisinin ayakta durması için çok önemli olduğunun altını çizen TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, `Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Fatih Dönmez`in, enerji politikalarının temiz yakıt kullanım ve teknolojilerini özendirici nitelikte olması gerektiği yönündeki açıklamaları destekliyoruz. Hatta bir adım ileri giderek sadece Enerji Bakanlığına bağlı ilgili ve ilişkili kuruluşların değil tüm kurum ve kuruluşların yerlilik oranına sahip elektrikli ve hibrit araçlara yönelmelidir. Bunun için hibrit ve elektrikli araçların ÖTV oranlarında indirime gidilmeli ve belli bir süre alınmamalı` diye konuştu.
-`ELEKTRİKLİ ARAÇLARIN ÜLKEMİZDEKİ SATIŞI ORTALAMANIN ALTINDA`
Dinamik ekonomi ve temiz çevre için elektrikli ve hibrit araç kullanımının artırılması için teşviklerin artırılmasını isteyen Palandöken, `Çevre dostu olan ve yakıt tasarrufu sağlayan yeni nesil elektrikli araçların kullanımı dünyada yaygınlaştı. Ülkemizde de hibrit otomobil satışları geçen yıl yüzde 360`lık bir artışla 4 bin 451 adet olarak gerçekleşti. Elektrikli araçların ülkemizdeki kullanımı dünya ortalamasının altında. Çevre kirliliğinin azaltılması ve petrole olan bağımlılığı azaltarak daha dinamik bir ekonimi için elektrikli ve hibrit araçların üretimi ve satışı teşvik edilmeli. Bunun için hurda aracını yenileyenlere verilen teşvik, hibrit ve elektrikli araçları satın alanlar için artırılmalı. Trafikteki hurda araçların bakım maliyetlerinin fazlalığı, yaşlı araç parkının getirdiği trafik kazaları ve bunların çevreye yansıması düşünüldüğünde 10 bin liralık hurda teşviki, aracını hibrit ve elektrikli araçlarla yenileyecek olanlar için artmalı` şeklinde konuştu.
-`14 MİLYON ARAÇ HURDA YAŞINDA`
Son 3 yılda hurdaya 277 bin 835 araçın ayrıldığını söyleyen Palandöken, `20 yaş üzerinde 6 milyon hurdaya ayrılmayı bekleyen araç var. Birçok Avrupa ülkesinde 2025`ten itibaren benzinli ve dizel araçların üretimi ve satışı yasaklandı. O tarihten itibaren tüm araçların yüzde 40`ını elektrikli araçların oluşturulacağı varsayılıyor. Çevremizi korumak ve hurda ithalatı için harcanan dövizi içeride tutmak için vatandaşlarımızı hibrit ve elektrikli araç kullanımına teşvik etmeliyiz. Enerji ve Tabi Kaynaklar Bakanlığı`nın bu yönde başlatmış olduğu kiralama ve satın alma yöntemi ile yerlilik oranına haiz elektrikli ve hibrit araçların tercih tercih edilmesi kararını destekliyoruz` dedi.